Moda od Valentino wykracza poza ramy czasowe, V znane jest w każdym zakątku świata, a obecnie 91-letni Valentino Garavani nadal od czasu do czasu projektuje. Ostatni cesarz, Valentino, sprzedał dom mody w 1998 roku, ale nadal pozostał na stanowisku projektanta. Na emeryturę odszedł w 2008 roku w wieku 76 lat. W ubraniach Valentino zakochały się najbardziej znane kobiety na świecie, bo któż nie zna Jacqueline Kennedy, Audrey Hepburn czy Liz Taylor. Ta ostatnia była pierwszą hollywoodzką aktorką, która założyła sukienkę Valentino. Historia marki Valentino ma ponad 60 lat. Zmieniały się czasy, zmieniało się myślenie o modzie, ale ubrania z logo V są jednymi z najbardziej pożądanych na świecie.
Dom mody Valentino ma w swojej ofercie ubrania dla kobiet i mężczyzn, akcesoria, zapachy oraz kosmetyki. Valentino Garavani opatentował nawet swój kolor, charakterystyczną dla V czerwień. Historia marki Valentino jest pasjonująca, jak życie i twórczość jej założyciela.
Kim był Valentino Garavani?
Urodził się w 1932 roku we Włoszech, w regionie Lombardii. Już we wczesnych latach życia interesował się modą i fascynował sztuką. Dlatego jako prawie dorosły człowiek zdecydował się pójść w kierunku projektowania ubrań. Swoje kroki najpierw skierował do Mediolanu, gdzie między innymi szlifował francuski, a później wyjechał do Paryża. Włochom we francuskim świecie mody wcale nie było łatwo, zresztą aspirującym do roli projektantów z innych krajów w Paryżu również nie było lekko. Natomiast Valentino wygrał jeden z prestiżowych konkursów i była to jego przepustka do pracy u światowego projektanta mody lat 40., 50. i kolejnych. Był nim nie kto inny, jak Jean Dessès.
Historia marki Valentino zaczyna się od pracy młodego projektanta z najlepszymi projektantami na świecie. Z pewnością kojarzysz również takie domy mody jak Balenciaga (hiszpańskiego projektanta) oraz Laroche (francuski projektant).
Młody Valentino poznaje świat francuskiej elegancji i luksusu. Szybko staje się częścią światowej elity. Uczył się fachu pod okiem najlepszych, ale przede wszystkim ma swój własny niepowtarzalny styl.
Szejk szyku nadchodzi- początek V
Nie bez przyczyny John Fairchild nazwał Valentino szejkiem szyku. John Fairchild był między innymi redaktorem i wydawcą WWD (Women’s Wear Daily), czyli modowej biblii.
Pod koniec lat 50. ubiegłego stulecia bogaty w wiedzę i umiejętności oraz niewątpliwie w kreatywność, Valentino wraca do Włoch. Poznaje Giancarlo Giammettiego, współzałożyciela V oraz partnera życiowego. Podział ról w domu mody Valentino był oczywisty i z pewnością to ten element historii marki Valentino, który wpłynął na jej rozkwit. Valentino oddawał się twórczości, a Giancarlo zajmował się kwestiami biznesowymi i logistycznymi.
Przy założeniu własnej marki finansowo wsparli go rodzice. Jego butik stanął przy jednej z najbardziej znanych z mody ulic Rzymu, Via dei Condotti. Na początku lat 60. odbył się pierwszy pokaz mody Valentino. We Włoszech w tym czasie przebywała Liz Taylor, która zajrzała do jego butiku. I szybko zakochała się w projektach V. Kunszt i talent młodego projektanta docenił również francuski Vouge, umieszczając go na okładce.
No Color- historia marki Valentino nabiera tempa
Pytając dziś kogokolwiek o to, jaki jest kolor Valentino, chyba każdy odpowie, że czerwony. A jednak to ‘no color’, czyli jasne kolory (biały, kości słoniowej, beżowy) podczas pokazu mody w 1967 roku przyniosły sukces Valentino. Za tą kolekcję projektant otrzymał nagrodę Neimana Marcusa. Ta kolekcja była nie tylko wejściówką do światowej czołówki projektantów, ale również jest początkiem słynnego V.
Od Rzymu do Nowego Jorku
Początek lat 70. ubiegłego stulecia przyniósł szybki rozwój biznesu. W 1969 roku Valentino otworzył butik w Mediolanie, a w kolejnych latach jego ubrania były sprzedawane już w butikach w Rzymie i Nowym Jorku.
Uznawany jest za ikonę mody, jego projekty mają charakter ponadczasowy. Połączył francuską elegancję z włoskim stylem, tworząc unikalne podejście do mody. Nie szukał nowości, lecz kreował nową elegancję. Wyprzedzał epoki, tworzył nowe trendy, był i jest synonimem luksusu.
Dom mody V był prowadzony przez wspólników do 1998 roku, gdy to postanowili sprzedać firmę. Nabywcą był włoski holding HdP. Valentino zostało sprzedane za około 300 mln dolarów. Właścicielem HdP był Gianni Agnelli, bogaty włoski biznesmen, główny akcjonariusz doskonale znanej marki samochodów FIAT. Natomiast Valentino nadal pracował na stanowisku projektanta.
Historia marki Valentino w kolejnych latach to prężnie rozwijający się biznes, który w 2002 roku trafia w ręce, po sprzedaży za 210 mln dolarów, mediolańskiej firmy z branży tekstylnej. Dekadę później, w 2012 roku, doszło do kolejnej transakcji. Dom mody Valentino został nabyty przez katarski fundusz inwestycyjny (Mayhoola).
Valentino Rosso- czy któryś projektant opatentował swój kolor?
Valentino zasłynął ze swojej twórczości, kreatywności i subtelnej elegancji. Jest coś jeszcze o czym trzeba wiedzieć, to Red Valentino- znak towarowy tej marki. Zresztą podobnie jak pomarańcz u Hermèsa. Czerwień Valentino jest od razu rozpoznawana, trudna do ujęcia w jednoznaczne ramy. Jest żywa, pobudzająca, optymistyczna.
Historia marki Valentino bez czerwieni nie byłaby taka sama. A wszystko zaczęło się od tego, że młody Valentino będąc kiedyś w operze, dostrzegł wyróżniającą się z tłumu starszą panią, ubraną w czerwoną suknię. Pokochał ten kolor i dał życie nowej czerwieni. Jak sam mówił o tym kolorze, jest on jego talizmanem, po prostu uwielbia czerwień i lubi się nią otaczać.
Rosso jest zarejestrowanym znakiem towarowym. Valentino stworzył go mieszając kolory: magenta, żółty i czarny.
Kobiety, które pokochały Valentino. Kennedy, Taylor, Hepburn- napisały historię marki Valentino
Najbardziej znane kobiety na świecie rozkochiwały się w projektach włoskiego domu mody. Do tego stopnia, że projektantowi powierzały najważniejsze sukienki w ich życiu. Jacqueline Kennedy uwielbiała prostą elegancję od Valentino. Zaprojektował dla niej słynne sukienki na czas żałoby oraz suknię ślubną, gdy stawała na ślubnym kobiercu z Arystotelesem Onassisem. Jacqueline Kennedy mimo upływu dekad, jest inspiracją dla kobiet i niewątpliwą ikoną stylu.
Pierwszą hollywoodzką gwiazdą, która założyła sukienkę od Valentino była Liz Tylor. Valentino wspominał w wywiadach pierwsze spotkanie z wielką gwiazdą. Był pod ogromnym jej urokiem, a jak się później okazało Elizabeth Tylor pokochała jego sukienki i często je ubierała na najważniejsze wyjścia.
Projekty Valentino szybko pokochały gwiazdy zza oceanu i tak jest do dziś. Valentino to jeden z najlepiej rozpoznawanych domów mody na świecie. Utożsamiany z luksusem i prostą elegancją, lecz w niezwykłym wydaniu.
Obecnie w ofercie domu mody Valentino są ubrania Haute Couture oraz Prêt-à-Porter. Zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. W ofercie domu mody są też akcesoria Valentino Garavani, wśród nich między innymi są: buty, torebki, perfumy i okulary.
Właściwe zarządzanie domem mody doprowadziło go na szczyt, dziś to jeden z modowych liderów.