Inwestycje w AI w polskich firmach- szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja rozpędza się na polskim rynku, zresztą na światowym również. Z analizy, którą przygotował Uniwersytet Stanforda wynika, że ostatnia dekada to znaczny wzrost inwestycji w AI w firmach na całym świecie. Na globalnej platformie danych, również biznesowych, Statistica zaprezentowany jest wykres, który wskazuje że rekordowym rokiem był 2021, kiedy to w AI firmy wpompowały 276,1 mld dolarów. 2022 rok był nieco gorszy, inwestycje oszacowano na trochę ponad 180 mld dolarów. Liczby te są wynikiem obserwacji 8 milionów firm z całego świata. A jak wyglądają inwestycje w AI w polskich firmach?

Inwestycje w AI w polskich firmach

AI w polskich firmach
Źródło: pexels.com

Początek roku to czas analiz trendów modowych, finansowych i inwestycyjnych. Ten rok jak i poprzednie należą między innymi do sztucznej inteligencji. Z badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” wynika, że przedsiębiorcy chętnie inwestują w sztuczną inteligencję. 1/5 badanych już wprowadziła rozwiązania, które opierają się na sztucznej inteligencji. Natomiast 42% ankietowanych jest w trakcie wdrażania AI. 22% jeszcze nie wprowadziło sztucznej inteligencji, ale rozważa taką możliwość. Takich planów nie ma 9%.

Dla porównania z rynkiem, na którym w największym stopniu wykorzystuje się AI, czyli rynkiem chińskim, sztuczną inteligencję wdraża 58% firm. Jest to najwyższy wskaźnik wykorzystania jej na świecie.

Do czego wykorzystywana jest AI przez firmy na rynku globalnym?

Sztuczna inteligencja to nowość, która rodzi wiele pytań, podobnie jak kryptowaluty jeszcze kilka lat temu. Wdrażanie AI w przedsiębiorstwie zależy w dużej mierze od branży, jednak na pierwszy plan wysuwa się komunikacja z klientem. Według przewidywań do przyszłego roku (2025) 95% interakcji z klientami będzie wspieranych przez sztuczną inteligencję.

sztuczna inteligencja w firmach
Źródło: pexels.com

Na globalnym rynku AI jest wykorzystywana w celu:

  • optymalizacji poczty elektronicznej,
  • zarządzania relacjami z klientami- CRM,
  • oferowania spersonalizowanych produktów,
  • wdrażania chatbotów, w celu pierwszego kontaktu z klientem,
  • optymalizacji procesów produkcyjnych,
  • w celu zwiększenia cyberbezpieczeństwa.

Co ciekawe, sztuczna inteligencja jest też wykorzystywana do poszukiwania talentów. Powstaje pytanie, czy będzie brała pod uwagę też osobowość albo jak będzie ją oceniać? AI wspomaga już branżę medyczną, księgową, finansową, budowlaną i produkcyjną.

W jakich obszarach Polacy wdrażają AI?

Polskie firmy, i małe, i duże, są zainteresowane AI, upatrując w niej możliwości na rozwój działalności. Warto dodać, że polskie firmy są doceniane za innowacyjność, jak choćby Vistula. Z wspomnianego wcześniej badania przeprowadzonego przez EY, wynika, że polscy przedsiębiorcy wdrażają najczęściej rozwiązania w kilku obszarach:

  • obsługa klienta,
  • sprzedaż,
  • IT i cyberbezpieczeństwo,
  • marketing,
  • produkcja,
  • logistyka,
  • finanse.
inwestycja w AI
Źródło: pexels.com

Inwestycje w AI w konkretne obszary przekładają się na cele, które przyświecają przedsiębiorcom. O ile na światowych rynkach mówi się o wzroście konkurencyjności firmy, a część menadżerów mówi w ogóle o być albo nie być firmy w przyszłości jeśli nie pójdzie w kierunku AI, to polscy przedsiębiorcy skupiają się na innych celach. Sztuczna inteligencja ma na celu utorowanie drogi do klientów i efektywniejsze zarządzanie procesami wewnętrznymi.

Czy inwestycja w AI się zwróci?

czy AI jest przyszloscia 1
Źródło: pexels.com

Obecnie jest moda na bycie eko, na innowacje i na AI, ale nie każdą firmę na to stać. Wdrożenie AI do firmy pociąga duże koszty, co dla części przedsiębiorców może stanowić blokadę. Poza tym wdrożenie to jedno, a późniejsze koszty, które generuje sztuczna inteligencja, również nie należą do najniższych. Pytanie, czy inwestycje w AI w polskich firmach się zwrócą, pozostaje na razie niewiadomą. Na zyski być może trzeba będzie czekać kilka lat. I choć AI jest różnie postrzegana, nie tylko przez pryzmat zalet, ale też zagrożeń, to z dużym prawdopodobieństwem do niej należy przyszłość.

Problemem wśród polskich przedsiębiorców wdrażających AI może się okazać niewystarczające skupienie na cyberbezpieczeństwie. Sztuczna inteligencja to nowość i świeże terytorium do działania dla czarnych charakterów.

Nie ma jeszcze komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany