Salvatore Ferragamo, często po prostu nazywane Ferragamo to pionierska marka w projektowaniu obuwia. Założone we Włoszech w latach 20. było domem mody, który stosował innowacyjne podejście do projektowania. I tak jest też dziś, Ferragamo rozpoczyna nowe podejście do mody, honoruje Florencję i jej bogatą tradycję elegancji i nowoczesności. A owocem tego jest kolekcja na tegoroczną jesień i zimę o równie wymownej nazwie „Nowy renesans”.
Pierwszy renesans Salvatora
Historia tej marki to historia ciągłego odradzania się i postępu. Jej założyciel Salvatore Ferragamo, urodzony w 1898 jako jedenaste dziecko z 14 we włoskiej wiosce Bonito, z pewnością nie miał łatwego startu. A jednak udało mu się się wyrwać z biedy i odmienić swój los. Jako nastolatek wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, a jego planem na życie było tworzenie obuwia.
W Kalifornii otworzył skromną pracownię obuwniczą, która w krótkim czasie stała się punktem odniesienia dla hollywoodzkich gwiazd. Jego niekonwencjonalne, lecz niezwykle eleganckie projekty zdobyły uznanie znanych osobistości, zapewniając mu tytuł „Schoenmaker van de Sterren” – Szewca Gwiazd. Sam pierwszy sklep Ferragamo przy 6683 Hollywood Boulevard był prawdziwym arcydziełem włoskiego renesansu. Tkaniny na ścianach imitowały XIV-wieczne gobeliny, a misternie ręcznie rzeźbione sofy i luksusowe zasłony uzupełniające klasyczne kolumny, były najlepszym tego dowodem. „Nowy renesans” po czasie okaże się więc jedynie jednym z wielu.
Powrót do korzeni
Wktótce młody Salvatore zrozumiał, że czas wrócić do swojego kraju. Jednak zamiast udać się w miejsce swoich korzeni, w regionie Avellino w pobliżu Neapolu, został przyciągnięty do Florencji, „klejnotu renesansu”. To było przełomowe dla marki, która nie tylko wyznaczała nowe standardy w projektowaniu obuwia, ale także wprowadzała innowacyjne techniki, takie jak korzystanie z korka, tworzywa sztucznego czy tkanin.
Ferragamo czerpał z ówczesnej epoki w historii i kulturze i łączył to z własną kreatywnością i nowatorskimi pomysłami. W swoich projektach często też podkreślał kunszt i innowacyjność, łącząc sztukę z doskonałością rzemieślniczą. Dlatego obuwie Ferragamo było połączeniem wyjątkowego komfortu i niepowtarzalnej elegancji, co w efekcie przyniosło jego twórcy uznanie. Po śmierci Salvatore w 1960 roku, jego rodzina kontynuowała dziedzictwo, rozwijając markę i wprowadzając nowe segmenty sprzedaży.
„Nowy renesans”- co zmieniła historia i moda?
Współcześnie Ferragamo przeżywa odrodzenie, blisko współpracując z Galerią Uffizi, która niegdyś dla samego Salvatora była sercem jego florenckiego doświadczenia. W wyjątkowy sposób przedstawia nam kolekcję na sezon jesień-zima 2023, stworzoną pod wizją dyrektora kreatywnego Maximiliana Davisa. A w niej Davis zgrabnie komponuje zarazem wytworne i praktyczne ubrania z motywami znanych gobelinów z XV i XVI wieku. Tym samym tworzy niewątpliwie ciekawy dialog między dziedzictwem a teraźniejszością. Stara się odpowiedzieć na pytanie, gdzie współcześnie umiejscowić tradycję i zdaje się, że robi to całkiem trafnie.
Podobnie jak założyciel marki Salvatore nawiązywał współpracę z artystyczną społecznością, tak i Davis zebrał grupę twórców do stworzenia serii zdjęć. W kampanii pojawiły się topowe modelki: Vittoria Ceretti, Anok Yai, Lina Zhang, Jessica Stam, Mona Tougaard, Paul Hameline, Iván de Pineda, Malick Bodian i Taemin Park. A oprócz, także konsultant kreatywny i strateg Zainab Jama, piosenkarka i autorka tekstów Kelela, artystka dźwiękowa Yasmina Dexter oraz fotograf Tyler Mitchell. Za zdjęcia i reżyserię wideo odpowiadał Tyler Mitchell, a kierownictwo kreatywne sprawował Ferdinando Verderi.
Najnowsza kolekcja „Nowy renesans” kształtuje się poprzez łączenie nowych, twórczych talentów oraz tworzenie swojej wspólnoty. Ta zbliżona postawa do mistrzów rzemiosła i sztuki renesansu z Florencji, sprawia, że Ferragamo zdecydowanie przoduje wizją. Ta kampania wraz z opublikowaną parę tygodni wcześniej futurystyczną kampanią Dolce&Gabanna to dwie najbardziej innowacyjne podejścia do mody ostatnich miesięcy.