Adidas – biografia i oryginalna historia

Adidas to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek, nie tylko w kategorii obuwia. Od nazwy firmy wzięło się nawet określenie wszystkich typów codziennego obuwia sportowego. Marka stale się rozwija i wprowadza nowe modele, powstałe w kooperacji z wieloma rozpoznawalnymi osobami. Jaka jest biografia i oryginalna historia marki Adidas?

Co oznacza skrót Adidas?

Nazwa marki Adidas powstała w 1949 roku. Firma została założona przez Adolfa Dasslera. Adidas to skrót od zdrobnienia jego imienia Adi i trzech pierwszych liter nazwiska Das.

Skąd jest marka Adidas?

Adidas to marka niemiecka. Pierwotnie w 1924 roku powstała jako Gebruder Dassler Schuhfabrik. Została założona przez dwóch braci: Adolfa i Rudolfa Dasslerów. Od początku okazało się, że fabryka obuwia jest strzałem w dziesiątkę. Ukoronowaniem początkowych sukcesów były wydarzenia sportowe i związana z nimi reklama. Na przykład w 1928 roku Lina Radke wygrała bieg na 800 metrów mając na nogach właśnie buty tej marki. Nie była to co prawda pierwsza marka oferująca obuwie sportowe, ale z pewnością pierwsza, która zyskała tak dużą rozpoznawalność.

Bracia byli zwolennikami dojścia do władzy Adolfa Hitlera i dlatego w pierwszych latach działalności firma rozwijała się bardzo prężnie, mogąc liczyć na liczne udogodnienia. W czasie wojny produkowała ona między innymi obuwie dla Wermachtu. Czarną kartą historii pierwszych lat działalności przedsiębiorstwa było to, że do pracy wykorzystywano przymusowych robotników, którzy pracowali w ciężkich warunkach bez jakiegokolwiek wynagrodzenia.

Po wojnie jednak sytuacja odwróciła się. W 1948 roku doszło do rozłamu pomiędzy braćmi Adolfem i Rudolfem. Do tej pory nie zostało wyjaśnione, dlaczego tak się stało i co było zarzewiem konfliktu. Każdy stworzył własną markę. Ten pierwszy Adidas AG, ten drugi natomiast Puma AG. Obie firmy prowadzone były jednak w tym samym, niewielkim miasteczku Herzogenaurach. Dwie konkurujące ze sobą fabryki były powodem również konfliktu wśród mieszkańców. Ponieważ siedziba Adidas do tej pory mieści się właśnie tam, także współcześnie wspominany jest rozłam pomiędzy zwolennikami Adidasa i Pumy. Ponoć pracownicy tych dwóch fabryk nie pozdrawiali siebie na ulicy i mijali się bez słowa.

historia adidasa

Źródło: elmundo.es

Adidas, król sportowych marek

Kolejne lata to potwierdzenie królowania marki Adidas jako wyjątkowych produktów dla sportowców. W 1954 roku niemiecka reprezentacja w piłce nożnej zdobyła złoty medal Mistrzostw Świata na nogach mając charakterystyczne obuwie z trzema paskami. Podczas kolejnych igrzysk olimpijskich w 1960 roku w Rzymie już 75% biorących w nich udział sportowców korzystało z obuwia tej marki. To fenomen, który do tej pory nie ma sobie równych.

W 1967 roku firma postanowiła rozszerzyć swoją działalność. Zaczęła produkować już nie tylko obuwie sportowe, ale także ubrania. Hitem stały się szczególnie dresy, które do tej pory cieszą się ogromnym zainteresowaniem i są co sezon wznawiane w nowej odsłonie.

W 1985 roku powstał program „Adidas Adicolor”. W jego ramach jako pierwsza marka umożliwiła ona personalizację swojego obuwia. Sprzedawane były białe buty z dołączonymi kolorowymi markerami, którymi można było na powierzchni namalować różnorodne wzory. Właśnie tego rodzaju nowości do tej pory są wyznacznikami rozwoju marki.

Lata 80. to również rozwój muzyki rap. Raperzy powoli stawali się celebrytami, a produkty sportowe Adidas idealnie wpisywały się w ich tryb życia. W ten sposób marka miała szansę na ogromną reklamę. Dlatego zaczęto współpracować również z przedstawicielami świata muzyki, już nie tylko sportu.

Tak naprawdę Adidas to obecnie potężna grupa różnych marek. W 2006 roku przejęty został Reebok. Poza tym w skład wchodzi Rockport oraz Taylor Made. Marka podbija również nowe rynki.

jak powstal adidas

Źródło: cultura.hu

Kto jest założycielem Adidasa?

Założycielem właściwej marki Adidas był Adolf Dassler. Zmarł on w 1978 roku. Markę przejęli po nim syn i żona, którzy już wcześniej pracowali dla Adidasa, dlatego nie zaprzepaścili rodzinnej spuścizny.

Ile lat ma marka Adidas?

Marka Adidas jeszcze jako Gebruder Dassler Schuhfabrik powstała w 1924 roku, ma już więc niemal sto lat. Nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miała zamiar oddać swoje przewodzenie w kategorii obuwia i strojów sportowych.

Co symbolizuje logo Adidas?

Logo marki Adidas ma już ponad 40 lat. Widnieje na nim koniczyna oraz oczywiście trzy charakterystyczne paski. Powstało w momencie, kiedy marka rozwijała się najbardziej intensywnie. Miało ono symbolizować różnorodność marki. Dla niektórych nie jest to koniczyna, ale wręcz korona. Stworzony w ten sposób logotyp miał swoją premierę podczas letnich igrzysk olimpijskich w Monachium w 1972 roku. Warto wspomnieć, że same trzy paski od początku wyróżniają Adidas.

W 1997 roku zaproponowano także nieco zmienione logo z napisem Adidas na dole i trzema paskami układającymi się w kształt góry. Miał być to symbol trudności i mocy jednocześnie, a więc obrazować, że dzięki produktom marki jej odbiorcy są w stanie poradzić sobie nawet z największymi przeciwnościami.

Od kilkunastu lat najczęściej firma sygnuje swoje produkty uproszczonym logo, które najbardziej przypomina pierwotny pomysł. W obiegu spotkać można więc kilka wersji znaku rozpoznawczego tej marki.

logaster   the nd logo
źródło: zenbusiness.com

Na minimalistyczne logo zdecydowały się też takie marki jak Apple, Reebok i Nike. Według ekspertów, na tego rodzaju zmiany mogą sobie pozwolić wyłącznie firmy, które od dłuższego czasu są rozpoznawane na rynku, dla nowych marek wchodzących dopiero na rynek rekomendowane jest stosowanie tradycyjnych wersji znaków firmowych.

źródło: creativeheads.pl

Co oznaczają trzy paski Adidasa?

Obecnie trzy paski są jednym ze znaków rozpoznawczych marki Adidas. Początki jednak są bardzo prozaiczne: twórcy umieszczali trzy paski skóry na swoich butach, aby je dodatkowo wzmocnić. W ten sposób użyta do produkcji skóra była trwalsza i zapewniała jeszcze lepsze podparcie dla stóp. Co ciekawe, pod koniec lat 40. każde sportowe obuwie wyglądało podobnie. Było wykonane z czarnej skóry, a z boku znajdował się wzmacniający pasek. Adolf Dassler wpadł na pomysł, jak się wyróżnić i zastosował potrójny pasek. To mały element, ale użytkownicy zwracali na niego uwagę.

Dlaczego Adidas zmienił logo?

Marka Adidas zapowiedziała przeprowadzenie kosmetycznych zmian w swoim logo w 2021 roku, przed mundialem w Katarze. Między innymi wówczas zrezygnowano z napisu Adidas, zostawiając trzy paski, tak rozpoznawalne na całym świecie. Na koszulkach piłkarzy grających w klubach odświeżone logo debiutuje w sezonie 2023/2024.

Jaki był cel tych zmian? Przede wszystkim chęć uproszczenia wykorzystywanego logo. Taki minimalizm jest zgodny z obecnie obowiązującym trendem i spotyka się go wśród wszystkich sportowych marek. Logo ma być mniej rzucające się w oczy, ale jednocześnie bardzo rozpoznawalne.

adidas blog

źródło: gameplan-a.com

Najbardziej rozpoznawalne cechy marki

  • charakterystyczne logo – w formie koniczyny z dodatkiem trzech pasków;
  • trzy paski początkowo miały wzmocnić buty, obecnie są ich wizualnym znakiem rozpoznawczym. Tak naprawdę od samego początku marki logo się nie zmieniło;
  • bardzo dobre materiały – marka w zasadzie od początku swojego istnienia stawiała na produkcję dobrej jakości butów sportowych i codziennych. Nie dziwi więc wykorzystywanie trwałych, a przy tym nowoczesnych materiałów;
  • kolaboracje z najbardziej rozpoznawalnymi osobami na świecie – od 2021 roku ambasadorami marki jest na przykład Rita Ora czy Pharell Williams. Adidas rozwija się również w świecie sportu, reklamą marki zajmują się na przykład najbardziej znani piłkarze;
  • oryginalne projekty i wyznaczanie trendów – przykładem takich propozycji jest na przykład seria Adidas Yeezy, która dla fashionistów stała się Świętym Graalem albo stworzenie wspólnego projektu z marką Gucci;
  • nowoczesne rozwiązania technologiczne dla sportowców i nie tylko. Na przykład to Adidas był pierwszą marką, która wykorzystała technologię NFC.

Biografia marki Adidas to ciekawa historia rozwoju od fabryki produkującej dobre jakościowo buty sportowe, do ogromnego koncernu wyznaczającego modowe trendy.

Nie ma jeszcze komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany