Co jest na znaczku Versace?

Versace zna każdy. Dzięki niezwykłej charyzmie i wizjonerskiej odwadze Gianniego Versace, założyciela tego włoskiego domu mody, marka przetrwała wzloty i upadki, trudne chwile i odrodzenie. Dziś dom mody prowadzi młodsza siostra zmarłego tragicznie projektanta – Donatella. Choć wróżono jej upadek, odnosi sukcesy i zachwyca do dziś. Luksusowe ubranie z charakterystycznym logo nadal budzą podziw i pożądanie. Co jest na znaczku Versace i jakie jest znaczenie tej nietypowej, wyróżniającej się identyfikacji graficznej?

Co jest na znaczku Versace? Historia i inspiracje

Gianni Versace czerpał inspiracje z wielu źródeł. Wychowany w szwalni swojej matki od dziecka tworzył ciekawe projekty ze skrawków znajdowanych na podłodze. W momencie, gdy zaczął pracować jako projektant mody i błyskawicznie piąć się po szczeblach kariery w świece fleszy, tworzył kreacje nie ze skrawków, a z najlepszych materiałów. Niepokorna wyobraźnia i potrzeba dekoracji, piękna pozostała niezmienna.

433950874 984196979943200 2172359900499866974 n
fot. versace.com
Versace Logo history 768x1029 1
fot. 1000logos.net

Gianniego fascynowało kilka obszarów, z których czerpał inspiracje i których elementy wprowadzał w swoich projektach. Versace ociekało złotem i kunsztownymi, misternymi zdobieniami. Inspiracja naturą, motywami zwierzęcymi czy roślinnymi urastała w jego projektach do rangi bazy do skomponowania kreacji. 

Kochał operę i piękno w wersji barokowego bogactwa. Fascynowała go sztuka przez duże SZ. Teatr klasyczny, muzyka wirtuozów minionych epok. Z opery czerpał inspiracje nadmiarem, ideą, zgodnie z którą to kreacja tworzy postać. Sam zresztą projektował nie raz kostiumy teatralne. 

Jego wyobraźnia i poczucie estetyki kształtowane były również przez sztukę i mity starożytne. Misterne, kunsztowne zdobienia, biel i złoto, mityczne, niepokojące stworzenia rozpalały jego wyobraźnię. I tak narodziła się Meduza.

Meduza w logo – znaczenie mitu dla marki Versace

Zatem co jest na znaczku Versace – odpowiedź jest prosta – mityczna Meduza. Logo tego włoskiego domu mody jest jednym z najbardziej skomplikowanych i jednocześnie najlepiej rozpoznawalnych na świecie. Misterny projekt inspirowany wprost sztuką starożytnej Grecji wyszedł spod ręki samego Gianniego w 1993 roku i nie zmienił się, nawet po jego śmierci. Donatella pomimo nacisków i pierwotnej krytyki, podążała drogą wytyczoną przez starszego brata, a teraz sama kreuje sobie tory. Ale to na marginesie. Wróćmy do Meduzy.

29790097 10160212566675176 967748495060500480 n
fot. versace.com
29351755 10160188271705176 3967367561417261095 o
fot. versace.com

Gdy już wiemy, co jest na znaczku Versace, dobrze wiedzieć skąd i jakie znaczenia kryją się pod tą symboliką. Nie jest to powiem przypadkowy wybór, a świadoma kreacja marki. 

Co oznacza Meduza na znaczku Versace?

Logo marki Versace, przedstawia głowę Meduzy oraz meander. Jest nie tylko wyrazem estetyki i luksusu, ale także głęboko zakorzenionym symbolem kulturowym. Meduza, w mitologii greckiej, była jedną z trzech sióstr Gorgon, a jej głowa zamiast włosów otaczały jadowite węże. Gianni Versace, inspirowany antyczną mitologią, wybrał Meduzę na symbol swojej marki nie bez powodu. Jest bowiem połączeniem niebezpiecznego, hipnotyzującego piękna. Niebezpieczeństwa, które zwodzi i pociąga. Magnetycznym zderzeniem wielu sił i pierwotnych, zwierzęcych i kulturowych energii. 

Znaczenie Meduzy w kulturze

W mitologii, Meduza była niegdyś piękną kobietą, którą przemieniono w potwora za świętokradztwo. Symbolizowała ona nie tylko strach i niebezpieczeństwo swoim wyglądem, ale też miała moc zamieniać ludzi w kamień spojrzeniem. Przez wieki opowieść o Meduzie była interpretowana na różne sposoby, od kary za nadmierną próżność po tragiczną postać ofiary patriarchalnych mitów.Versace wyłonił z tej historii elementy pożądania, grzechu i magnetycznego wdzięku. Przez swoje logo, Gianni Versace chciał przekazać nie tylko estetykę i luksus, ale również moc i niebezpieczny seksapil. Podobnie jak Meduza przed swoją przemianą, jego kolekcje emanowały pewnością siebie, zjawiskową urodą i nieodpartym urokiem.

1605707130 gianni
Gianni z muzami, fot. moliera2.com
1605707563 5 cindy linda spring 1992 backstage 1516210001
Versace kiedyś…. fot. moliera2.com
29352194 10160176686120176 1023123560392575061 o
…. i dziś. fot. versace.com
29749692 10160181787295176 7197757463351237696 o
fot. versace.com

Co jest na znaczku Versace symbolicznie? Siła, seksapil, niebezpieczeństwo, luksus, uwodzenie. Versace oznacza  niebezpieczną, kobiecą pierwotną siłę. Afirmację piękna i seksapilu. W końcu przecież, jak sam mawiał, “ubierał kochanki”.

Przekaz logo Versace dla Klientów i świata

Logo Versace jest symbolem nie tylko luksusu, ale także odwagi, silnej osobowości i pożądania. Versace poprzez swoje logo przywraca Meduzie jej nieskrępowany erotyzm i manifestuje siłę kobiety. Przez połączenie antycznej estetyki z współczesnymi trendami mody, marka Versace przekazuje swoim Klientom i całemu światu odważny, ekspresyjny i pełen pasji obraz mody.

Kobieta Meduza

Gianni nie ubierał kobiet. On je niejako tworzył ubraniami. Jak kostiumy kreowały postaci operowe. Jego muzą i pierwszą kreacją była Donatella, która do dziś jest nie tylko dyrektorem i kreatorką, ale żywym symbolem Versace.

Kobiety kochały Versace nie tylko za piękne ubrania, ale za to, kim stawały się w projektach włoskiego domu mody. 

Co jest na znaczku Versace, przenikało przez ubrania i tworzyło kobiety. Brzmi to nieco magicznie czy mistycznie. Prawda? A jednak kobiety kochały projekty Gianniego i jego samego. Do dziś uwielbiają Versace. Za co? W ubraniach marki czują się bowiem ultrakobieco. Seksownie i ponętnie. Zwierzęce wzory i złote misterne zdobienia podkreślają pierwotny seksapil wyeksponowany do granic możliwości. Do dziś na pokazach marki eksponowana jest kobiecość, choć w dużo mniej barokowy sposób, niż w projektach Gianniego. Nie jest to jednak zarzut. Donatella zbudowała własny styl i jest pełnowartościową projektantką. Ostatnie, co można jej zarzucić, to kopiowanie czy odcinanie kuponów od dorobku starszego brata. 

Versace nie tylko tworzy ubrania, ale także historie, wywołując niezapomniane wrażenia i angażując swoich klientów w opowieść o mocy i pięknie, które są nie tylko wizualnym wyrazem, ale także filozofią marki.

Przez swoje logo, Versace przekracza granice mody i staje się symbolem kultury, wzbogacając światową scenę modową i definiując nowe standardy luksusu i elegancji.

Nie ma jeszcze komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany