Marki modowe premium – TOP 10

Czym jest marka premium? Czy należą do niej tylko znani producenci dóbr luksusowych, tacy jak Rolex, Ferrari czy Dior? A może premium oznacza coś unikatowego, dostępnego dla niewielu? Czy premium oznacza jedynie cenę, czy także jakość i wykonanie? Jakie są marki modowe premium – top 10 i po czym je poznać? Jak wybrać te najbardziej prestiżowe i wyjątkowe? 

Marki modowe PREMIUM – top 10, czyli: Prestiż, Renoma, Elegancja, Marketing, Indywidualizm, Unikatowość, Misteria

Prosta zabawa słowami, a ile pokazuje. Aby móc rozpoznać, czym jest marka premium, warto kierować się tym może zabawnym kluczem, który pozwala jednak realnie ocenić, czy ubranie, które kupujemy jest prestiżowe, czy też po prostu drogie? Jak zatem ocenić, jakie są marki modowe premium – top 10? Jak je wybrać?

P jak Prestiż

Gdyby spojrzeć na tą kwestię szerzej, to prestiż jest tym, co wyróżnia jednostkę spośród tłumu. Prestiżowe już na pierwszy rzut oka jest wyjątkowe i niecodzienne. Kiedyś budowana go za pomocą herbów, insygniów władzy książęcej czy królewskiej, złota. W przypadku dzisiejszej mody prestiżowe marki to takie, które mają długą historię. Są rozpoznawalne nawet przez osoby nie znające się na modzie. I jakkolwiek silny nie byłby trend quiet luxury, rozpoznawalne logo lub produkt jednoznacznie kojarzący się z marką zawsze mają wartość. Dlatego prestiż jest podstawą rankingu marki modowe premium – top 10. Dlatego ubrania czy torebki z dobrym logo zawsze będą wzbudzały pożądanie? 

Ciekawym przykładem jest tutaj afera wokół torebek produkowanych przez Hermes. Modele Birkin czy Kellys rozpalają wyobraźnię tysięcy kobiet.  Wyjątkowość modeli jest dodatkowo podkreślana ich unikatowością i niedostępnością. Kellys czy Birkin Bag może mieć niewiele kobiet. Nie bez powodu wściekłe klientki złożyły przeciwko marce Hermes pozew do sądu, żądając szerszego dostępu do prestiżowych torebek.

P 169 C BIRKIN HEADER
Birkin Bag, fot. hermes.com
P 169 KELLY HEADER
Pożądane przez klientki Kellys Bag, fot. hermes.com
9b57524f9062027a7f730abf66520b1c 3501
fot. kendam.com

I to chyba właśnie marka Hermes, z jej niezwykłą historią, wieloletnią obecnością na rynku oraz niezwykłą jakością produktów powinna znaleźć się w prestiżowym TOP 3 na szczycie. 

Dwa pozostałe miejsca – Chanel oraz, co może być zaskoczeniem, Ami Paris. Ta druga marka, choć młoda, już doskonale odnalazła się na rynku. Stawia na klasykę i doskonale unika kontrowersji i niepotrzebnych skandali. 

R jak Renoma

O ile prestiż w przypadku marek modowych premium to znane logo, doskonała opinia i rozpoznawalność, o tyle renoma jest nieco bardziej kuluarowa. Tworzą ją opinie przekazywane o ubraniach, torebkach, butach czy innych akcesoriach drogami innymi niż reklama czy media. Renoma rośnie dzięki rozmowom zachwyconych klientów. Buduje się latami, dzięki kolejnym świetnie uszytym i wykonanym projektom. Łatwo ją stracić, czego przykładem jest Burberry. Brytyjska firma odeszła od świetnych jakościowo płaszczy i ubrań na rzecz eksperymentów tworzonych z materiałów gorszej jakości. Miało być młodzieżowo i dostępnie. Wyszedł krach. Sadek jakości produktów spowodował jednak odwrócenie się od marki klientów będących wiernym “kratce” od pokoleń. Akcje brytyjskiej firmy sięgnęły dna, a na fotelach zarządu nastąpiła nieoczekiwana roszada. 

Patrząc pod tym kątem, w TOP 3 renomowanych marek modowych ponownie powinien znaleźć się Hermes z doskonale wykonanymi butami, torebkami, a nawet kosmetykami.

Na “pudle” znaleźli by się również Armani. Marka od lat podąża swoim utartym szlakiem tworzenia doskonałych ubrań i wygrywa. Jako jedna z niewielu odnotowuje zyski i rozwija się. Potwierdził to również ostatni pokaz Giorgio Armani Fall Winter 2025-26 Men Fashion Show – doskonale oceniany i odbierany. Na 3 miejscu jest Elie Saab. Starczy spojrzeć na jego suknie, by wiedzieć dlaczego mają renomę najlepszych na wielkie wyjścia. Czy to starczy, by wejść do marki modowe premium – top 10?

E jak Elegancja

Klasyka i minimalizm to znani przyjaciele elegancji. Ostatnio popularna idea szafy kapsułowej i quiet luxury sprawiły, że elegancja odzyskała dawny blask. A co jest eleganckie? Doskonałe kroje, materiały i bazowe kolory. Nie bez powodu za modową definicję elegancji uchodzi nieśmiertelna mała czarna

Jeśli jako składową marek modowych premium postrzegamy elegancję, warto szukać wśród domów mody kierujących się klasycznym stylem. I wbrew pozorom w top 3 nie znajdzie się tu Chanel. Bo choć sławna projektantka podarowała kobietom tą niezwykłą sukienkę, to jednak wśród pomysłów dyrektorów kreatywnych francuskiego brandu jest tak samo wiele krzykliwości, co stonowania. 

W TOP 3 znalazłby się natomiast Ralph Lauren. Nawet jeśli projekty tego domu mody inspirowane są lekko kiczowatym dzikim zachodem, jak w 2023 roku, zachowują stonowaną kolorystykę i przemycają ponadczasowe kroje. 

Eleganckie są również projekty marki Karl Lagerfeld, który chyba swój szalony potencjał eksperymentatora eksplorował jako dyrektor artystyczny Chanel. Jego autorska marka jest bowiem często synonimem elegancji i minimalizmu. Na podium TOP 3 jest również miejsce dla marki Calvin Klein.

Starczy spojrzeć na kreacje Carolyn Bessette-Kennedy – muzy i inspiracji projektanta, by dostrzec w tej marce ogrom klasycznej elegancji. Warto, jako ciekawostkę, przypomnieć jej bliskie relacje z projektantem. Carolyn pracowała u niego i była jego inspiracją. Gdy wyszła za mąż za Kennedy’ego często nosiła projekty z dyskretnym logo CK. 

M jak Marketing

Reklama jest ważna. To sprawny marketing buduje wśród klientów potrzebę posiadania. Doskonale poprowadzone kampanie reklamowe powodują, że nabywcy mają poczucie, że gdy będą mieli w swojej szafie ubrania, bieliznę czy akcesoria z danym logo, staną się piękni i wyjątkowi – jak ludzie z reklamy. Marketing przedstawia nam piękny świat, którego częścią chcemy być. I nie ma w tym nic złego. Od czasów pierwotnych chęć posiadania napędzała najpierw wymianę, poten handel.  Nie oszukujmy jednak zbytnio – sam marketing premium nie wyczaruje. 

Marketing to jednak nie tylko supermodelki i kolorowe reklamy. Składa się na niego również fakt, że ubrania czy akcesoria danej marki posiadają znane osoby. I tak Rolexy noszą znani sportowcy jak Iga Światek czy Roger Federer, a Jennifer Lopez przechadza się z luksusowej limuzyny do eleganckiego butiku eksponując najnowszy model torebki Hermes. 

BuzzFoto Celebrity Sightings In New York July 30, 2018
fot. collectingluxury.com

Kto jest zatem najlepszy w marketing ten duży i ten mały? Tu jednym z wyróżnionych po prostu musi być Calvin Klein. Jedno to oczarowanie eleganckiej Carolyn Bessette Kennedy – wspomnianej już ikony mody. Drugie to kontrowersyjne i odważne kampanie z Justinem Bieberem czy najnowsza z Jeremym Allenem Whitem. 

W marketing, ale nieco inaczej, potrafi również Dior. Czym innym było bowiem projektowanie strojów dla Lady Gagi i Celine Dion. Genialny sposób na stworzenie obrazu marki jako ważnej, wyjątkowej i wpisanej w tradycję Francji. Dior po Olimpiadzie stanowi esencję stylu paryskiego.

ferragni 750x507
fot. gardaseezeitung.it

Na podium znajdzie się również Chiara Ferragini. Kto inny bowiem,  jak nie influancerka i królowa Instagramu mogłaby być wzorem współczesnego marketingu. Zainteresowanie ubraniami i torebkami z charakterystycznym motywem przymrużenia oka to najlepszy dowód. Ich jakość sprawia jednak, że nie jest to jedynie chwilowa moda i efekt “klikalności”. 

I jak Indywidualizm

Premium nie może być pospolite. Dlatego też ważne jest, aby produkty aspirujące do tej półki pozwalały na personalizację i odpowiadały na potrzeby pojedynczego klienta. Takie wrażenie budują krótkie serie czy możliwość personalizacji. Ewentualnie, szeroki wybór akcesoriów lub kolorystyki. Ważne jest jednak, by w tym nie zagubić tożsamości marki. DNA które pozwala odróżnić Chanel od Prady, a Diora od Dolce&Gabbana.

Wyjątkowość i niepowtarzalność to również odważne, niecodzienne projekty czy dodatki. I tu jednym z liderów będzie MiuMiu, która w rankingach jest jednym z najczęstszych wyborów młodych ludzi. 

Na odwagę i indywidualizm stawia również nieco kontrowersyjna Balenciaga. Wybierając jakikolwiek z ich projektów łatwo wyróżnić się w tłumie. Przykładem niech będą “buty” Balenciaga Zero. Projekt stworzony z samej pianki obejmuje piętę i duży palec? Czy to jeszcze na pewno buty?

Screenshot 2024 12 03 at 1.55.20 PM
fot. i-d.co

Na samym szczycie TOP 3 marek modowych pozwalających na indywidualizm znajdzie się jednak tajemniczy Maison Margiela. Tu odwaga miksuje się z niesamowitością. Kroje zaskakują, tworzą sylwetkę, a pokazy zapadają w pamięć jak niewiele w historii mody.
Konkurować mógłby z nimi może Alexander McQueen jeszcze w czasach twórczości zmarłego projektanta. 

5ce0c3422dc53d8ca82d6a3ab0674ba4 3610
fot. kendam.com

Z marek popularniejszych na podium powinno znaleźć się Desigual. Hiszpański dom mody stworzył własny styl – wyróżniający go i nietypowy. Dzięki temu ubrania z tym logo rozpoznaje się bez problemu.

Unikatowość

Unikaty częściej można zdobyć na aukcjach w Charities czy Sotheby’s, niż w butikach z odzieżą. Niemniej i tu nabyć można prawdziwe perły, których obecność w ofercie podnosi markę do poziomu premium. Z pewnością unikatowe będą projekty marek tworzących kolekcje haute couture. Tu prym wiedzie dawny Alexander McQueen oraz Maison Margiela. Takie kreacje, jakie powstawały w ramach artystycznych wizji tych brandów przekraczają granice mody, stając się sztuką. 

Nie dziwią zatem coraz bardziej popularne wystawy poświęcone kreacjom wielkich domów mody. Niedawno otwarta w Paryżu Dolce&Gabbana jest tylko dowodem na to, jak wiele niepowtarzalnej sztuki jest w “szyciu ubrań”. Ciekawe są również aukcje. Aktualnie uwagę osób poszukujących unikatowości przykuwa licytacji ubrań i akcesoriów ze zbiorów Iris Apfel. Strona aukcji w Christie’s to prawdziwa rewia barw, fasonów i faktur. Czysta niepowtarzalność.

IRIS APFEL 7
fot. vogue.com

Jednak w kategorii unikatowość jako droga do premium prym wiedzie Hermes. Znów wrócę do tematu niedostępnych torebek. Jednak ich obecność na aukcjach i oszałamiające ceny, ciągnące się licytacje są dowodem na to, jak wartościowe są to produkty. 

janelle elie saab
fot. independent.co.uk

Swoje miejsce znajdzie tu również klasyczny Elie Saab ze swoimi pięknymi sukniami. Wiele gwiazd przyprawia o szybsze bicie serca czerwone dywany pojawiając się w niepowtarzalnych kreacjach projektanta. 

M jak Misteria

Nie da się z tym dyskutować – premium musi być doskonale wykonane. Dobór materiałów najwyższej jakości i wykonanie wpływają bezpośrednio na takie elementy składowe premium jak renoma, elegancja i prestiż. Dlatego też tak ważna jest jakość. 

Obecnie, obok skór, pojawiają się ekologiczne alternatywy, z których chętnie korzystają nowoczesne, młode marki. Ale nawet ekoskóra z jabłek musi być trwała i estetyczna. 

Jedwabie, najlepszej klasy bawełna, klasyczna skóra i misternie, dopracowane projekty.  Jakość i dokładność procesu produkcji również  widoczna jest zazwyczaj najlepiej dzięki aukcjom w luksusowych domach mody. Tu dominują Chanel, Hermes, Gucci i Balenciaga. 

chanel main
fot. couturenotebook.com

Misternie wykonane bywają także ubrania tworzone z pasji przez niewielkie modowe marki. Z misternych krojów i dopracowania, od kołnierza po podszewkę słynie choćby Gestuz czy Karl Lagerfeld. Projektant był ponoć wyjątkowo wyczulony na najmniejsze uchybienia w projektach i ubraniach. Co ciekawe niektóre lokalne marki mniejszych firm ubraniowych również słyną z jakości. To przede wszystkim one muszą dopracować misternie każdą sztukę ubrania. Przykładem niech będą – fenomenalnie oceniane przez klientki – Miły Duch czy KAPSUA.

brazowe spodnie damskie
fot. kapsua.com

Niewiele modeli, pięknie uszyte ubrania i wielokrotnie poprawiane projekty, aby doprowadzić je do perfekcji. Tu wiodącą rolę gra miłość do krawiectwa. 

Marki modowe premium – TOP 10 – RANKING

Czym jest moda premium? Czy to tylko cena, czy raczej historia, jakość i prestiż, które sprawiają, że dany brand wyróżnia się na tle innych? W wyniku powyższych analiz i refleksji powstał ranking TOP 10 marek premium, które nie tylko zaskakują swoją ofertą, ale również spełniają różne kryteria: Prestiż, Renoma, Elegancja, Marketing, Indywidualizm, Unikatowość, Misteria. Jak prezentują się najlepsze współcześnie modowe marki?

1. Hermès

logo hermes
fot. lamode.info

Opis: Francuska marka będąca kwintesencją luksusu i najwyższego rzemiosła. Produkty Hermès, takie jak torebki Birkin i Kelly, są synonimem prestiżu i wyrafinowania. Marka łączy tradycyjne techniki z nowoczesnym podejściem do designu, budując aurę tajemniczości wokół swoich produktów.
Kategoria:

  • Prestiż: Ekskluzywność i ograniczona dostępność produktów.
  • Unikatowość: Każdy produkt jest ręcznie wykonany i unikalny.
  • Elegancja: Klasyczne wzornictwo, które nigdy nie wychodzi z mody.
  • Misteria: Otoczka luksusu i ekskluzywności, dostępna dla nielicznych.

2. Maison Margiela

maison margiela logo brandlogos.net cyumh 512x512
fot. brandlogos.net

Opis: Awangardowy dom mody, który stawia na dekonstrukcję i eksperymentalne podejście do designu. Marka wyróżnia się anonimowością projektantów i artystycznym podejściem do mody. Kultowe buty Tabi i nietypowe materiały są jej znakami rozpoznawczymi.
Kategoria:

  • Indywidualizm: Rewolucyjne projekty łamiące schematy.
  • Unikatowość: Eksperymentalne kroje i koncepcje.
  • Misteria: Tajemniczość i anonimowość projektantów.

3. Armani

877 emporioarmani
fot. logowik.com

Opis: Symbol włoskiej elegancji i klasy. Giorgio Armani stworzył markę, która zrewolucjonizowała modę formalną, oferując minimalistyczne kroje z luksusowych materiałów. Jego garnitury stały się ikoną mody biznesowej.
Kategoria:

  • Elegancja: Prostota i perfekcyjne dopasowanie.
  • Renoma: Globalny symbol włoskiego stylu.
  • Marketing: Silna obecność w świecie filmu i mody.

4. Chanel

Chanel Logo.wine
fot. logo.wine

Opis: Francuski dom mody założony przez Gabrielle „Coco” Chanel, który stał się ikoną ponadczasowej elegancji i luksusu. Marka jest znana z małej czarnej sukienki, zapachu Chanel No. 5 i tweedowych kostiumów. Chanel łączy klasykę z nowoczesnością, a jej historia otoczona jest aurą tajemniczości.
Kategoria:

  • Renoma: Jeden z najbardziej rozpoznawalnych domów mody na świecie.
  • Marketing: Ikoniczne kampanie i ambasadorzy, tacy jak Marilyn Monroe.
  • Misteria: Fascynująca historia Coco Chanel i jej wpływ na świat mody.

5. AMI Paris

AMI20AW 480x480 29a92aa3 b5db 4d7f bceb 77789805b8ab
fot. factian.co.uk

Opis: Francuska marka, która zdobyła popularność dzięki połączeniu casualowego stylu z elegancją. AMI Paris jest cenione za prostotę i jakość, a jej projekty trafiają zarówno do młodszych, jak i starszych klientów.
Kategoria:

  • Renoma: Coraz większa rozpoznawalność w Europie i na świecie.
  • Elegancja: Nienachalny, swobodny szyk.
  • Marketing: Skuteczne kampanie skierowane do pokolenia Z.

6. Calvin Klein

calvin klein logo png transparent
fot. citypng.com

Opis: Marka znana z minimalistycznego designu, który zrewolucjonizował bieliznę i odzież casualową. Dzięki prowokacyjnym kampaniom reklamowym Calvin Klein stał się synonimem nowoczesności i indywidualizmu.
Kategoria:

  • Marketing: Kultowe kampanie reklamowe.
  • Elegancja: Minimalizm w nowoczesnym wydaniu.
  • Renoma: Rozpoznawalność na całym świecie.

7. Elie Saab

elie saab logo 3 300x175
fot. luxe-en-france.com

Opis: Libański projektant, którego suknie wieczorowe są symbolem luksusu i wyrafinowania. Jego projekty są chętnie wybierane na największe gale i czerwone dywany. Znany z niezwykłej dbałości o detale, wykorzystuje luksusowe materiały i zdobienia.
Kategoria:

  • Elegancja: Synonim kobiecego szyku i klasy.
  • Prestiż: Suknie Elie Saab są symbolem statusu na międzynarodowych galach.
  • Unikatowość: Każda suknia to dzieło sztuki.

8. Ralph Lauren

ralph lauren logo png seeklogo 549684
fot. cleanpng.com

Opis: Amerykańska marka, która definiuje klasyczną elegancję z nutą casualowego stylu. Ralph Lauren zasłynął z kolekcji inspirowanych stylem życia amerykańskiej arystokracji, łącząc sportowy charakter z luksusem.
Kategoria:

  • Renoma: Jeden z największych symboli amerykańskiej mody.
  • Elegancja: Połączenie klasyki z funkcjonalnością.
  • Marketing: Silna obecność w kulturze i stylu życia.

9. Chiara Ferragni

chiara ferragni brand logo BC55697550 seeklogo.com
fot. seeklogo.com

Opis: Włoska marka założona przez influencerkę Chiarę Ferragni. Znana z odważnych, młodzieżowych projektów, które łączą modę z popkulturą. Produkty Chiary Ferragni, takie jak buty czy akcesoria z charakterystycznym logo oka, są popularne wśród młodszych pokoleń.
Kategoria:

  • Indywidualizm: Odważne, nowoczesne projekty.
  • Unikatowość: Łączenie mody z elementami popkultury.
  • Marketing: Silna obecność w mediach społecznościowych.

10. Dior

dior logo png seeklogo 41696
fot. seeklogo.com

Opis: Francuski dom mody, który zrewolucjonizował świat mody po II wojnie światowej, wprowadzając kobiecą sylwetkę o klasycznych kształtach. Dior jest symbolem prestiżu i luksusu, a jego kreacje są obecne na największych wydarzeniach mody i w popkulturze.
Kategoria:

  • Prestiż: Jedna z najbardziej luksusowych marek na świecie.
  • Marketing: Ikoniczne kampanie reklamowe z największymi gwiazdami.
  • Renoma: Silna obecność na rynku luksusowej mody.

Marki modowe premium – top 10 wybrane według klucza to inspiracja i pomysł, na to jak zbudować swoją garderobę od nowa. Stworzyć kolekcję wyjątkowych ubrań zgodnych ze stylem i potrzebami. Klasykę można łączyć z nowościami, a garsonka Chanel nie pogryzie się z torebką z przymróżonym okiem.

Nie ma jeszcze komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany